- 23/maj

Jag är så glad att jag kom på en grej som gör våran träning HELT annorlunda - SÅ mkt bättre! genom att ändra belöningen. Belöningen är ju i stort sett den enda anledningen till varför hunden lyder. Den måste veta att det lönar sig att lyda! Så när vi tränar lydnad, t.ex följ.. alltså att hon ska gå brevid mig med kontakt. Då använde jag belöningen leversnittar.. Hon tog sitt godis och visst, hon var duktig men hon hade inte så himla mkt energi och den där viljan att jobba och göra rätt! Det var pga att hon inte tyckte det var så kul. Hon gjorde det bara för att få godiset.. då tänkte jag hur jag skulle få henne att tycka att det var roligare! Jag testade att när hon i vanliga fall fick godiset (då hon gjorde rätt) så sa jag: duuuktig tjej! o sprang iväg med godiset! Glimten i ögat på henne kom fram på en gång när hon satte fart efter mig o fick sitt godis! När vi gjorde övningen igen gick hon med ett helt annat spänst i steget och hade en helt annan blick. Underbart att se!! :D Nu brukar jag träna med henne kampleksak.. Jag kan lova er att hon ger ALLT, bara hon får kampa lite emellan åt! Det var riktigt härligt att komma på hur jag ska få henne att verkligen älska att träna! Såååå kul ;)



Vi 2 i sommras


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0